NAV adószám igénylése

Adószámot a NAV-tól kell igényelni, ennek birtokában tudsz majd számlát kiállítani a vendégeidnek.

Ügyintézés helye és módja

Ha még nincs adószámod, akkor bármelyik NAV kirendeltséghez mehetsz, ha már van, akkor csak a területileg illetékeshez (illetékesség ügyében tájékozódj a NAV honlapon vagy telefonon).

Magánszemélyek esetében az Ügyfélkapus online ügyintézést erre a célra nem javasoljuk, mert sok esetben több mint 30 nap az ügyintézési idő és ezidő alatt nincs adószám, tehát a tevékenységet hivatalosan nem tudod elkezdeni.

Egyéni vállalkozók viszont csak elektronikusan tudják intézni, viszont nekik is ugyanúgy a lenti nyomtatványt kell használni.

Nagyon fontos, hogy az ügyintézéshez vidd magaddal az önkormányzati engedélyt, azt kérni fogják.

Ügyintézés az engedély előtt (magánszemély esetén)

Több önkormányzat már az engedély kiadása előtt kéri az adószámot, vagy a szálláshelykezelő szoftver igazolást, amihez szükséges az adószám. Ez sajnos egy plusz ügyintézési kört iktat be az adószámra vonatkozóan ezen kerületeknél.

Mivel még nincs üzemelési engedélyed, ezért rövidtávú lakáskiadásra nem fogják kiadni az adószámot, de hosszútávú lakáskiadásra igen. Így ilyenkor az XXt101 (ahol XX mindig az adott évre utal, szóval például 2019-ben ez 19t101) nyomtatványon kérd ki az adószámot hosszútávú lakáskiadásra (a NAV-os ügyintézők ebben tudnak segíteni). Ha megvan az üzemelési engedély az önkormányzattól, akkor ugyanezen a nyomtatványon kell beadnod módosítást az alábbi “Ügyintézés engedéllyel” pont szerint (még egyszer kiemelve, hogy itt nem bejelentkezés, hanem módosítás történik és ezt jelölni kell a nyomtatványon). Az adószám vége ilyenkor megváltozhat, a tevékenységi kör viszont egész biztosan megváltozik.

Fontos, hogyha megvan a rövidtávra módosított adószámod, akkor azt az Üzemelési Engedélyen is módósítani kell egy módosító beadvánnyal (ennek nincs külön díja). Valamint az NTAK-ban is módosítani kell a tevékenység megkezdésének időpontjánál (4. pont) kiadott adószám dátumával.

Ügyintézés engedéllyel (magánszemély esetén)

Amennyiben már korábban volt adószámod más tevékenységre, akkor a lentihez hasonló módon kell eljárnod, annyi különbséggel, hogy nem bejelentkezés, hanem adatmódosítás történik.

A NAV-nál a kulcsszó, hogy rövidtávú lakáskiadást szeretnél csinálni adószámmal rendelkező magánszemélyként, és ehhez kell adószámot kérned.

Ehhez a linken található nyomtatványt kell majd kitöltened és leadnod (a linken a 16t101-es nyomtatványt találod, de ebből az első két szám mindig az évre utal, szóval teljesen hasonló lesz az adott évre vonatkozó is).

Amennyiben nem az önkormányzati engedélyen szereplő személy jár el akkor kell egy NAV-os természetes személyeknek szóló meghatalmazás, ez a honlapjukról lekereshető.

A nyomtatvány kitöltéséhez a fontosabb részek:

  • Az első oldal adja magá, ezt töltsd ki a személyes adataiddal.
  • Második oldalon 2. pontnál írd a lakás címét.
  • 4-es pontnál azt írd be ahol például majd a NAV-tól kapott papírokat is tárolni fogod.
  • 6-os pontnál írd be a rád jellemzőt
  • 7-es pontnál 552014 övtj-kód; “Magánszálláshely szolgáltatás” a megnevezés. Szintén ide kell beírni az önkormányzati engedélyről a nyilvántartási számot és keltet.

A 239/2009-es kormányrendelet külön választotta az egyéb és magánszálláshelyeket. Eddig a két kategória egységesen az 552006 övtj-kódú; "Üdülési, egyéb átmeneti szálláshely-szolgáltatás m.n.s.” megnevezés alá esett, ezután a magánszálláshelyek már az 552014 övtj-kód; “Magánszálláshely szolgáltatás” megnevezés alá esnek.

  • 8-as pontot hagyd üresen.
  • 9-es pontnál ikszeld a rád jellemzőt.
  • 11-es pontnál ha tételes átalányadózást választassz, akkor a harmadik rubrikába kell iksz.
  • Hetedik oldalon 6. pontnál 2 rubrikába kell iksz, ha alanyi adómentességet választassz.
  • Nyolcadik oldalon 8. pontnál az első rubrikába tegyél 1-est.
  • Nyolcadik oldalon 10. pontnál az MNB árfolyam alkalmazásának kezdő időpontjához kerüljön a bejelentés dátuma (ez a tfh és áfa átszámításánál lehet érdekes, lásd itt)
  • Az itt nem jelzett pontokat vagy ne töltsd ki, vagy ha valami miatt vonatkozik rád, akkor abban az esetben töltsd ki.

A NAV-os ügyintézők elég segítőkészek szoktak lenni, szóval ha elakadsz ők fognak segíteni.