Az Airbnb kikérte a magyarországi hostok véleményét - Mondd el te is!

Április 3-án az Airbnb munkatársai egy úgynevezett Listening Sessiont tartottak a magyarországi hostoknak, ahol két fontos kérdést tettek fel a résztvevőknek: mivel és hogyan tudja segíteni őket az Airbnb a jelenlegi helyzetben, és mit tesznek a hostok annak érdekében, hogy átvészeljék. Az esemény moderátorai Lucie Barczi (CEE Community Organiser) és Vladimir Beroun (Public Policy Manager) voltak.

Az alábbiakban egy összefoglalót találhattok az elhangzottakról, amihez ha bármi hozzáfűzni valótok van, osszátok meg itt a kommentekben - az összegyűlt további kéréseket, javaslatokat előzetes megbeszélés alapján továbbítjuk az Airbnb-s moderátoroknak.

Mit tesznek a hostok a túlélés érdekében

Alapvetően mindenki megpróbál hosszabb, de a rövidtávú kiadás kereteibe még beleférő (tehát maximum 90 napos) időtartamra kiadni, de egyelőre az ennél hosszabb táv nem szerepel az elhangzott tervek között: elsősorban attól tartanak, hogy a helyzet normalizálódásával nem tudják elég gyorsan visszaállítani a lakást a rövidtávú piacra. A nagyobb üzemeltetők ezen felül még nagyobb hangsúlyt fektetnek a tulajdonosokkal való rendszeres kommunikációra, és azon dolgoznak, hogy a helyzet rendeződésével még magasabb minőségű szolgáltatást tudjanak nyújtani, így a takarításra, karbantartásra és felújításokra koncentrálnak azokban a lakásokban, ahol nincs bérlő.

Milyen segítséget várnak az Airbnb-től a magyarországi hostok

1. Hosszabb foglalások támogatása
A jelenlegi helyzetben kevés és túlnyomó részt hosszabb távra szóló érdeklődésekre lehet számítani, és a potenciális vendégek limitált keretei okán sokakat elriaszt az Airbnb-n foglalás, mivel a service fee lényegesen megdobja az árat. Ennek fényében nagy segítség lenne a hostok számára, ha a 28 napnál hosszabb foglalások esetében alacsonyabb service fee-t alkalmazna az Airbnb mind a host, mind a vendég oldalán. Ezzel jobb eséllyel lehetne a platformon tartani a hosszabb foglalásokat is, és elkerülni azt, hogy Airbnb-n kívül szülessenek megállapodások, ami rizikósabb a host és a vendég számára is. Így valójában az Airbnb is jobban járna, hiszen a kevesebb bevétel is több a semminél.

2. “Bentragadt” foglalások kezelése
Ha valaki szeretné a mostani helyzetben hosszabb időre kiadni a lakását, azt nagyban megnehezíti, ha a még bizakodó vagy a jelenlegi policy alá nem tartozó (azaz március 14. után foglalt vagy május 31. után érkező) vendégek nem akarják lemondani a foglalásukat. Az új policy lehetővé teszi ugyan a hostok számára is az ingyenes lemondást, és a Superhost státuszba most nem számít bele, de az adott host statisztikáit ronthatja. Emiatt a hostok számára sokkal megnyugtatóbb lenne, ha ezeket a foglalásokat az Airbnb mondaná le a nevükben, illetve ha a büntetés nélküli lemondás lehetőségét a hostok számára meghosszabbítanák.

3. Jelenlegi lemondási feltételek és a hostok számára felajánlott könnyítési csomag működésének egyértelműsítése
A vendégeknek sokszor nem világos, hogy milyen lehetőségeik vannak a lemondáskor, és ez nehéz helyzetbe hozza a hostokat (erről bőveben a koronavírusról szóló cikkben írtunk az Airbnb policy kapcsán). Ennek fényében hatalmas segítség lenne, ha a folyamatot egyértelművé tennék a vendégek és hostok számára is, és nem lenne kérdés, hogy ha nem akar utazni, akkor a vendégnek kell lemondania a foglalást.

4. Airbnb számlák
Már régóta fennálló probléma, hogy az Airbnb a foglaláskor állítja ki az ún. VAT invoice-t, amit minden egyes esesben újra kiállít, ha a vendég módosítja vagy lemondja a foglalást, amivel nemcsak pénzt veszít a házigazda, hanem önellenőrzésre is kényszeríti azt, aki a magyar adószabályoknak maradéktalanul meg akar felelni. Jelen helyzetben ezek most nagyon nagy számban fordulnak elő a tömeges lemondások miatt, ami lényegesen megnöveli az emiatt elvesztett összegeket egy már eleve nehéz helyzetben, valamint extra adminisztratív terheket ró a hostokra. Ezen felül mivel szembemegy a magyarországi szabályozással, a NAV rosszallására is számíthat ez a gyakorlat és ezzel együtt maga a platform is.

5. Segítség az újrainduláskor / Piacfehérítés
Az Airbnb folyamatosan egyeztet a kormánnyal és az MTÜ-vel is arról, hogy milyen módon segíthetik a házigazdákat a piac újraindulásakor, és örömmel veszik az esetleges javaslatokat az egyeztetéshez. Ennek kapcsán leghangsúlyossabban az ágazat kifehérítéséről volt szó, és azon kezdeményezés támogatásáról, amely szerint az Airbnb-n csak legálisan működő szálláshely lehessen fent. Elhangzott az is, hogy hosszú távon tiltások és korlátozások helyett a piac tisztulására és a nem legális működés visszaszorítására lenne szükség.

6. Superhost státusz, értékelések, ranking
Mivel ebben az időszakban kevés a vendég, és aki van, az is hosszabb időre marad, nagyon kevés értékelés fog születni, és az eddigieknél is nehezebb lesz ellensúlyozni egy-egy beeső rossz review-t. Mindez különösen problémás jelenleg, hiszen amikor újra beindul a piac, az értékelések még az eddigieknél is nagyobb jelentőséggel bírnak majd, illetve felmerül az a kérdés is, hogy a Superhost státusz kalkulálásában lesznek-e ennek fényében változások. Elhangzott olyan javaslat is, hogy a nagy számú lemondás ellensúlyozására az újrainduláskor a leginkább érintettek kapjanak időszakos hirdetési prioritást hasonlóan az újonnan felkerülő hirdetésekhez.

A bő egyórás beszélgetés során válaszok egyelőre nem születtek, de a cél nem is ez volt, hanem párbeszéd kezdeményezése a házigazdákkal, és felmerülő kérések, ötletek, észrevételek összegyűjtése, amelyeket remélhetőleg figyelembe vesznek majd a további döntések meghozatalakor és a policyk alakításakor. Amennyiben van bármi, ami szerintetek kimaradt és fontos, akkor ne felejtsétek el megosztani velünk a cikk alatt, hogy továbbíthassuk az illetékeseknek.

1 kedvelés

Nem vagyok Airbnb-vel semmilyen kapcsolatban

Szerintem - bár ez általános probléma - azt kellene még tisztázni hogyha értékel a vendég csupa 5 csillagra a megadott konkrét szempontok alapján (hirdetés valósághűsége, kommunikáció, check in , tisztaság stb…!) akkor ne adhasson már véletlenül vagy hirtelen felindulásból az “overall”-ra meg 3 csillagot: mert ennek így semmi értelme! A rendszernek kellene számolnia az overallt: az értékelt konkrét szempontokra kapott átlagból!!! Vagy adhasson overallt is, de akkor ne CSAK az számítson bele a superhost értékelésnél, mert akkor meg a másik 5 konkrét szempont értékelésének nincs semmi értelme!

2 kedvelés

“Elhangzott olyan javaslat is, hogy a nagy számú lemondás ellensúlyozására az újrainduláskor a leginkább érintettek kapjanak időszakos hirdetési prioritást hasonlóan az újonnan felkerülő hirdetésekhez.” - ehhez kapcsolódóan: szerintem pont hogy azokat a hostokat kellene támogatni, akik 1-2 lakást üzemeltetnek,így viszont ők megint hátrányba kerülnek. Ahol egy profilon 3-4-5 lakás is van, ott nyilván nagyobb volt a lemondás is ergo a fentiek alapján itt csak a “nagy” hostok kapnának hirdetési prioritást.

Köszi a felvetést! Szerintem ha ilyet be is vezetnek, akkor sem az adott profilra, hanem az egyes listingekre fog vonatkozni, tehát elvileg ugyanúgy segítene a kicsiknek és a nagyoknak. Mindenesetre ezt egyértelműbbé tesszük a visszajelzésben.

Igen, ez valóban sokszor probléma, és a jelenlegi helyzetben még nagyobb kárt tud okozni, mint egyébként. Szerintem már az is sokat segítene, ha egyértelműbb lenne az értékelési folyamatban, hogy az overall részen hány csillag pontosan mit jelent (tehát pl. az öt csillag nem azt jelenti, hogy exceeding expectaions, hanem hogy teljesen elégedett volt a vendég).